Vislielākais burtu izmērs
Lielāks burtu izmērs
Burtu standarta izmērs

Skolotājas pieredze, kā radīt bērnos interesi par dabaszinībām
Lolita Kostlukova, LU Madonas filiāles direktore
31.10.2018.

Madonas filiāles studente, PII "Čiekuriņš" (Ikšķile) skolotāja Inese, ar eksperimenta palīdzību četrus gadus veciem bērniem izskaidroja - kā lietus nonāk līdz zemei.

Inese apraksta pasākuma gaitu: "Izmantojām lielu stikla trauku, skūšanās putas un guaša krāsas, pipeti.
Ielejam glāzē ūdeni, tad uzspiežam skūšanās putas pa virsu, lai veidojas kā debesis un mākoņi, tad paņem zilu guaša krāsu un uz putām uzpilina šo krāsu. Tā izsūcas cauri putām, jo ir lielāks blīvums, un krīt lejā kā lietutiņš. Eksperiments brīnišķīgi parāda, kas notiek lietus laikā."

Skolotāja skaidro: "Pirmkārt, viss par izmantotajiem materiāliem bērniem tika izskaidrots, piemēram, par skūšanās putām, ar kādām tētis skuj bārdu, lai izvairītos no bērnu intereses pagaršot putas. Putas tika pasmaržotas, lai saprastu, ka tās tiešām nav ēdamas."

Par bērnu sajūsmu Inese stāsta: "Kad pirmais lietutiņš sāka birt, bērniem bija liels sajūsma - WOW!, bet pēc tam, kad bijām lietutiņu apskatījuši jau ilgāku laiku, bērni ievēroja, ka caurspīdīgais ūdens kļūst aizvien zilākā krāsā, un uzaicināja skolotāju ieliet visu zilo krāsu - viņi gribēja redzēt, cik ļoti tumšs paliks. Tad, kad zilā krāsa bija iztērēta un lietutiņš vairs nebija redzams šajā zilajā ūdenī, bērniem bija komentāri, ka tagad glāzē esot negaiss! Negaiss, kurš smaržojot pēc tēta! Pēc šī eksperimenta bērni, ārā izgājuši, pētīja mākoņus un centās noteikt vai būs lietus vai nē".
Bērni secinājuši: "Tumšs mākonis esot negaisa mākonis", un Inese piebilst: "Patiesi, sāka līt! Līdz ar to bērni bija izpratuši to, ka no tumšiem mākoņiem līst lietus, tāpat kā eksperimentā."

Vērtīgs piemērs, kā bērniem varam radīt interesi par dabaszinībām un vairot zinātkāri!

Paldies, Inese, ka dalījāties pieredzē!

P.S. Ja arī jūs veicat eksperimentus kopā ar bērniem, lūdzu, padalieties ar tiem! (madona@lu.lv)